2014 az új tapasztalatok éve lesz számomra. Ahogy szilveszter éjjelén megfogadtam, az idei évben minden velem történő dologban próbálom a tanulságokat keresni. Igyekszem higgadtan és bölcsen kezelni a problémákat és minden felmerülő nehézséget.
Alig telt el néhány nap ebből az évből és én rögtön lehetőséget is kaptam a sorstól, hogy a fogadalmamnak megfelelően, új élettapasztalatokat szerezzek. Bevallom őszintén volt egy -két pillanat, amikor ennek nem tudtam felhőtlenül örülni.
Legkisebb csemeténk ugyanis az ünnepek közötti időszakban elhagyta a pénztárcáját. Természetesen zsebpénzzel, személyivel, TAJ kártyával, lakcímkártyával, adóazonosítóval, diákigazolvánnyal együtt. Ha lúd, legalább legyen kövér.
Én lassam betöltöm a 40-et de még egy lakáskulcsot sem hagytam el soha, úgyhogy az első gondolataimat követően (amiket most nem írnék ide) próbáltam feldolgozni az információkat és rögtön kitalálni a megoldáshoz vezető utat. Legelőször is bölcs, tapasztalt felnőttként rögtönzött előadást tartottam a legifjabbnak a fenti iratok fontosságát hangúlyozva és azt, hogy mennyire hasznos is tud lenni, ha az ember vigyáz a holmijára. (Lehet, hogy más szavakat használtam és nem voltam ennyire fennkölt, erre már nem emlékszem pontosan.)
Szerencse a szerencsétlenségben, hogy van érvényes útlevele és a születési anyakönyvi kivonat is megvan. Ezekkel már bátran neki lehet állni az ügyintézésnek. (Mint később kiderült bármelyik önállóan is elég lett volna.)
Egyszóval gyermeket kézen fogva a hozzánk legközelebb eső Okmányiroda felé vettük az irányt. Itt kellett kezdeményezni a személyi igazolvány, a lakcímkártya és a diákigazolvány pótlását is.
Első teendő a személyi igazolvány és a lakcímkártya pótlása volt.
A szükséges iratok (a mi esetünkben, tehát 18 éves kor alatt)
- személyazonosításra alkalmas okmány (érvényes útlevél)
- születési anyakönyvi kivonat (a neten azt írták, hogy kötelező, de végül nekünk az útlevél elég volt)
- a szülő (törvényes képviselő) állandó személyazonosító igazolványa vagy más, a személyazonosságát igazoló érvényes hatósági igazolványa
- pénz (az eljárási illeték 1500 Ft volt a személyire és 1000 Ft a lakcímkártyára, a helyszínen bankkártyával is lehetett fizetni)
- türelem (az igénylést követően tájékoztatást kaptunk,hogy a személyi igazolvány postai úton fog érkezni 22 napon belül, a lakcímkártyát azonnal megkaptuk)
Diákigazolvány pótlása
- személyazonosításra alkalmas okmány (esetünkben az érvényes útlevél)
Az okmányirodában elkészítették a fényképes NEK adatlapot, amit vissza kell vinni az iskolába. Ott kell befizetni az eljárás díját, ami 1400 Ft és türelmesen várni az új diákigazolványt, ami majd postán fog érkezni. (Netes tapasztalatok alapján több hónap is lehet. Addig is szükség esetén a suli iskolalátogatási igazolást tud adni.)
TAJ kártya pótlása
- Személyazonosságot igazoló okmány (esetünkben útlevél)
- lakcímkártya
Igénylőlapot kell kitölteni és az igényt az egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervnél (TBnél) benyújtani. Az Hatósági Igazolvány kiállításáért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni. Ennek mértéke 3000 Ft. Az igazgatási szolgáltatási díjat az eljáró egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szerv számlájára átutalással, vagy az egészségbiztosító által rendelkezésre bocsátott készpénz átutalási megbízáson lehet megfizetni. A díj megfizetését a kérelem benyújtásakor – az okmány kiállítását megelőzően – igazolni kell.
A TAJ Hatósági Igazolvánnyal kapcsolatos ügyintézést személyesen és postai úton is lehet folytatni. Postai úton benyújtott igény esetén a Hatósági Igazolványt is postán kézbesítik. Az adatlap mellett be kell küldeni a szükséges iratok másolatát (a másolatot alá kell írni) és a befizetés igazolását (átutalási megbízás, csekk másolata).
A nyomtatvány itt elérhető:
Adókártya igénylése
14 év feletti gyermek részére történő igénylés esetén
- személyazonosításra alkalmas igazolvány
- lakcímkártya
Az adatlapot kitöltve, aláírva 2 példányban személyesen, vagy postai úton is el lehet küldeni az állandó lakóhely szerint illetékes – adóigazgatóságához. Mivel esetünkben elvesztés miatt kértünk újat, igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, ami 3000 Ft.
Az igazgatási szolgáltatási díjat a NAV Igazgatási szolgáltatási díj bevételi számlaszámra átutalássall vagy az ügyfélszolgálaton igényelhető csekken lehet megfizetni, illetve a kijelölt ügyfélszolgálatokon helyben bankkártyás fizetés is lehetséges. (Érdemes a lakóhely szerinti adóigazgatóságot felhívni a számlaszám miatt).
Elektronikusan kitölthető és beküldhető adatlap (T34 számú):
Rengeteg élettapasztalattal és -10.000 Ft-tal megkönnyebbülve, fáradtan értünk haza….és most már ezt is tudjuk! 🙂
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: