Vásárlók vs. marketingesek

Ki ne hallotta volna már azokat a marketing fogásokat, amelyek az impulzív vásárlásra ingerelnek bennünket. (Impulzív vásárlásnak hívjuk mindazokat a vásárlásokat, amelyek eredetileg nem álltak a szándékunkban.) Felmérések szerint a vásárlások 70%-a (!!!) a helyszínen dől el és nem előre tervezett szándék vezérli. Ez mindenképpen elgondolkodtató adat. Ennél már csak az érdekesebb, hogy a megvásárolt termékek 30%-a végül a kukában köt ki. Ugye, hogy így már nem mindegy?

Teljes tudományág foglalkozik ma már a megfelelő termékelhelyezéssel, a különböző marketing fogásokkal, az áruk csomagolásának vagy a reklámjainak  fontosságával. Semmi nem történik véletlenül, minden bolt átrendezésnek, reklámplakátnak, szlogennek, sőt még a bevásárlóközpontban szóló zenének is jelentősége van. Sokszor nem is gondolnánk, hogy mennyire befolyásolhat bennünket pl. egy előző este a tévében látott reklám, egy termék polcon való elhelyezése, egy éppen aktuális akció vagy termékbemutató. Bizonyára mindannyian jártunk már úgy, hogy beugrottunk a boltba egy doboz tejért, néhány zsemléért és végül megpakolt kosárral távoztunk. Hát éppen erre megy ki ez az egész.  Nem egyszerű küzdelem ez, melyben  ha nem figyelünk bizony könnyen alul maradhatunk. Mi hát a teendő?

Létezik néhány nagyon egyszerű szabály, melynek segítségével könnyen urai tudunk maradni a helyzetnek és keményen ellenállhatunk minden kísértésnek és kihagyhatatlan akciónak.

Az első és legfontosabb tanács, hogy soha ne menjünk bevásárolni éhesen. Ha így teszünk tuti, hogy vesztésre vagyunk ítélve. Olyan érzés lesz ez, mint amikor egy gyerek beszabadul a játékboltba. Amint meglátjuk a csábítóbbnál csábítóbb csomagolású élelmiszereket vagy megérezzük a helyben sült sajtos stangli illatát, ösztönösen is elkezdünk vásárolni. Sajnos ez bizonyított tény és ilyenkor semmiképpen nem állunk meg egy sós kiflinél.

Sokat segíthet, ha bevásárló listát készítünk a vásárlás előtt. Ezzel előre számolhatunk a költségekkel, illetve segít a terveknél maradni. Amennyiben nincs szükségünk édességre vagy sós rágcsálnivalóra, akkor ezeket a polcokat tudatosan kerülni kell. Tartsuk magunkat a listához és egyetlen akciónak se dőljünk be, egyszerűen legyünk erősek.

Ugyancsak javíthat az esélyeinken, ha egyedül megyünk vásárolni. Személyes tapasztalat is, hogy családtaggal -különösen igaz ez a gyerekre – kész ráfizetés minden kis bevásárlás is. Ha nem egyedül vagyunk, könnyebben elcsábíthatóak vagyunk egy-egy nassolni valóra, csoki szeletre, parfümre vagy ruhadarabra.

Fontos, hogy tisztában legyünk a leggyakrabban használt marketing fogásokkal, így könnyebben kikerülhetjük a nem kívánt vásárlásokat. Tudnunk kell, hogy az emberek a vásárlásaik során 90%-ban a szemmagasságban elhelyezett termékek közül választanak. Nézzünk hát tudatosan lejjebb, mert lehet, hogy az igazán gazdaságos megoldások mindösszen néhány centivel lejjebb keresendőek.

Szintén gyakran alkalmazott marketing fogás az ismétlés, így vésve az ember tudatába, hogy vásárolni márpedig muszáj. Ugyanaz a plakát a polcsor elején, közepén és végén, sőt akár a bevásárlókocsin is és máris érezzük a késztetést, hogy vásároljunk belőle. Ez igaz az 1et fizet 2-t kap vagy 3-at fizet 4-et kap akciókra is. Ilyenkor célszerű mérlegelni, hogy a megvásárolt 4 terméket fel tudjuk -e használni majd még a lejáratuk előtt, vagy végül a kukában fogják majd végezni.

Hasonlóan népszerű beetetés a szó szerinti etetés, ilyenkor kis falatkák révén van lehetőségünk megkóstolni egy adott terméket. Természetesen ez abból a szempontból mindenképpen hasznos, hogy legalább tudjuk, hogy mit veszünk meg, viszont ha nem terveztük, akkor megint csak beleszaladtunk egy plusz kiadásba.

Sok áruház alkalmazza, hogy az akciós árakat kint hagyja akár az akció lejáratát követően is, amivel aztán jó esetben a pénztárnál szembesülünk. Az esetek felében ezt észre sem vesszük (főleg ha viszonylag sok terméket vásároltunk), 40 %-ban már elvisszük, ha egyszer betettük a kosárba és mindössze 10%-ban mondunk le róla.

A marketingesek által gyakran alkalmazott módszer még a pénztárak közelében elhelyezett nassolni valók, italok, játékok, amelyek ráadásul nem is a legolcsóbb kategóriákba tartoznak. Ennek lényege, hogy a várakozás során kedvet kapjunk még néhány termékhez vagy éppen a hisztis gyereket próbáljuk meg elhallgattatni valami kis ajándékkal.

Nagyon jól működik az úgynevezett árukapcsolás is, mely során egész terméksorokat kapcsolnak össze. Így lesz egy csomag virsli vásárlásból további ketchup, hot-dog kifli, pirított hagyma, majonéz vásárlás is és nem is kell hozzá más, mint ezek a termékek egymás közelében történő elhelyezése.

Amint látható szinte kifogyhatatlan a marketingesek ötlettára és valóban észnél kell lennünk, hogy ezekből a csatákból végül győztesen kerülhessünk ki.

A legfontosabb, amit mindig tartsunk szem előtt: ameddig a pénz nálunk van, addig mi diktálunk!

Címkék: ,
Tovább a blogra »